vognmandVognmand – Har du noget, der vejer mere end 20 kg, kan du ikke sende det med postvæsnet. Så er din første tanke sikkert, at tage fat i Danske Fragtmænd eller kontakte den lokale vognmand, for at få en pris på transporten. Men før du griber ud efter røret, kan det betale sig at læse denne artikel. For der findes en nemmere måde at få finde den billigste vognmand på. Hvordan forklarer vi i denne artikel.

Vidste du, at Storebæltsbroen er en næsten uoverstigelig barriere for privathandlen i Danmark. F.eks. når folk køber og sælger noget på Den Blå Avis eller via Gul og Gratis. Så snart sælgeren og den potentielle køber befinder sig på hver side af Storebæltsbroen, dropper køberen enhver tanke om at handle med vedkommende.

I stedet vælger de fleste så at købe varen af en anden sælger, der bor på samme side af broen som dem selv – også selv om varen er meget dyrere hos vedkommende. For er der længere, end man selv kan køre, bliver transporten alt for dyr for det skab, den fryser eller hvad det nu er for en stor ting, man har kastet sin kærlighed på.

Hvad koster det at få sendt noget med fragtmanden?

Skal du have transporteret noget med andre end postvæsnet, så kommer afstanden ind som den dræbende faktor. Op til 20 kg kan du sende som en pakke med PostNord. Her afregnes der kun efter vægt.

Men faktisk har postvæsnet også en øvre grænse for volumen. Så snart enten vægten eller volumen overskrides, er der sådan set kun nogle af de alternative pakkedistributører og så fragtmanden, der kan transportere det. GLS, Bring og hvad de nu hedder, har også en øvre vægtgrænse og så snart den er overskredet er det kun fragtmanden eller en vognmand tilbage.

Hos fragtmanden afregnes forsendelsen efter vægt, volumen og den distance, godset skal transporteres – og sådan er det oftest også hos vognmanden. Dertil lægger fragtmanden endvidere et miljø- og nogle andre gebyrer. Det løber hurtigt op i mere, end du traditionelt set giver for f.eks. et skab, en brugt fryser eller andre større ting – og så kan det jo bedre betale sig at give et par hundrede mere for tingene og så hente dem selv.

Hvad er prisen på en vognmand?

Det kan også være, du har købt noget såkaldt løsgods. Det er varer, der ikke kan læsses på en palle. F.eks. et læs grus eller et læs brænde, som du skal have kørt hjem.

Her vil du oftest tage fat i den lokale vognmand og bede ham om en pris – og er du smart, ringer du lige til et par stykke mere og hører dem, hvad de vil have for det. Så kan du hurtigt finde den billigste vognmand til opgaven – tror du. Hvorfor vi siger det, kommer vi tilbage til om lidt.

Samtidig vælger du jo nok heller ikke at købe dit brænde eller dit grus, der hvor det er billigst. For det sted ligger måske så langt væk, at prisen for at få det kørt hjem vil æde besparelsen op. I stedet vælger du ligesom med Den Blå Avis, at købe det hos en leverandør, der ligger i nærheden af hvor du bor, selv om du så skal give mere for brændet.

Så selv om du finder den billigste lokale vognmand, betaler du reelt set stadig for meget for dit brænde og – skal det snart vise sig – også for transporten.

For skal du bruge fragtmanden, får du stukket en pris ud, der følger deres takstblad og ringer du til vognmanden, får du hans listepris, der både dækker ud- og hjemkørsel.

Vognmandens store udfordring

Det betyder, at der rent faktisk kører en masse halvfyldte og måske ligefrem tomme lastbiler rundt på det danske vejnet. Enten fordi det læs eller de ting, vognmanden kører med, ikke fylder hele ladet eller fordi vognmanden ikke har kunnet sælge den tomme hjemtur til andre kunder.

Det betyder, at vognmanden mister omsætning og miljøet bliver unødigt belastet af den i princippet unødige kørsel. For havde chaufføren ikke skullet hjem, var der jo ingen grund til at lastbilen kørte tilbage, før den kunne få noget at køre med.

For de store vognmænd er problemet ikke så udbredt. De har et avanceret logistiksystem, der kan udnytte lastbilernes ledige kapacitet så godt som muligt. Men for de små, almindelige vognmænd med et par biler eller 10, er det et stort problem og en kilde til stor irritation. For de har simpelthen ikke systemerne og gods nok at køre med, til at de kan udnytte lastbilernes kapacitet mest optimalt.

Det er ærgerligt, for det slider ikke meget mere på lastbilen at køre med fuldt læs. Det koster allerhøjst en lille smule mere brændstof. Så kunne vognmanden få afsat den ledige kapacitet eller få noget gods, der kunne dække brændstoffet og lidt til for den tomme hjemtur, så kunne han få en meget bedre indtjening på sine biler.

Fragtopgaver.dk udnytter vognmandens ledige kapacitet

Men nu får de mange mindre danske vognmænd hjælp fra en helt ny kant, nemlig tilbudstjenesten fragtopgaver.dk. De giver dig helt gratis hele 4 gode tilbud på dine fragtopgaver. Tjenesten udnytter den ledige kapacitet hos over 250 danske vognmænd, der er klar til at byde ind på de opgaver, tjenesten modtager.

Det giver dig bedre fragtpriser end du kan få hos fragtmanden eller den lokale vognmand. Samtidig får den vognmand, der vinder opgaven en bedre udnyttelse af de lastbiler, han har kørende rundt på de danske veje. Endvidere sparer tjenesten miljøet for en masse unødvendig forurening og mindre unødvendig kørsel.

BONUS: Dit gods er forsikret hele vejen

Men det er ikke det hele. For udover alle de miljømæssige og monetære gevinster, giver tjenesten dig også ekstra sikkerhed for, at dit gods er forsikret hele vejen mellem afsender og modtager.

Valgte du f.eks. at hente godset selv, lejede du måske en trailer eller en lille varevogn eller lastbil, du kunne køre på et almindeligt kørekort. Her vil det skab, den fryser eller hvad du nu skulle have transporteret, slet ikke være forsikret under transporten.

Det betyder, at du ikke kunne få erstattet værdien af dit gods, hvis du f.eks. tabte det, kørte galt eller blev påkørt under kørslen. Så her ville du ende med at stå uden det, du havde købt og med en unødvendig udgift til leje af trailer eller vogn.

Du kunne også sagtens komme ud for det samme, selv om du hyrede en vognmand til opgaven. For det er nemlig ikke lovpligtigt at have en transportforsikring. Så mange mindre vognmænd sparer forsikringen væk – for så tit sker der jo heller ikke noget.

Var dit skab, din fryser og så videre endt med at blive transporteret af sådan en vognmand, kunne erstatningsspørgsmålet nemt ende i retten som et civilt søgsmål, hvis vognmanden ikke ville betale – og det kunne komme til at koste væsentligt mere, end du havde givet for godset.

Her stiller fragtopgaver.dk krav til vognmanden om, at de kan dokumentere, at de har en fragtforsikring, der er betalt for. Ellers får de ikke mulighed for at blive optaget i tjenesten.

Så udover at du får billigere transport gennem fragtopgaver.dk, er du også sikret, at dit gods bliver transporteret af et seriøst vognmandsfirma med orden i tingene og respekt for de ting, de kører med for folk.

Sådan fungerer fragtopgaver.dk

Fragtopgaver.dk fungerer ved, at du går ind på fragtopgaver.dk og udfylder en formular med oplysninger om, hvad det er for noget gods, du skal have transporteret, hvorfra og hvortil det skal køres og hvornår du gerne vil have kørt det.

Når tjenesten modtager din opgave, sætter de den i udbud blandt de omkring 250 danske vognmænd, der er tilknyttet tjenesten. De enkelte vognmænd undersøger så, om de har nogle kørsler der kommer i nærheden af de pågældende steder i det angivne tidsrum og har plads til det, du skal have transporteret.

Har de det, giver de et bud på opgaven og de fire billigste tilbud sendes så videre til dig. Så kan du vælge det tilbud, der passer bedst til dine behov og selv aftale det rent praktiske nærmere med vognmanden.

Det giver dig som sagt en fragtpris, du aldrig ville have kunnet opdrive selv. For dels skulle du være meget heldig, hvis du selv kunne finde en vognmand med ledig kapacitet, der skulle samme vej, som det du skal have kørt og dels ville de fleste vognmænd stadig kræve fuld betaling af dig, for at få dækket noget af alt den anden tom-kørsel de har.

Et godt eksempel på moderne deleøkonomi

Så på mange måder er der store gevinster ved at anvende fragtopgaver.dk. Det er god og fornuftig deleøkonomi for vognmænd og folk med et transportbehov. Det får du lige et eksempel på her:

Jørgen bor i Slagelse og har købt et antikt klædeskab af Ulrikke i Hedensted mellem Vejle og Horsens. Han beder derfor Fragtopgaver.dk om at sende ham fire gode tilbud på kørslen.

Vognmand Pedersen i Fuglebjerg har en lastbil, der er kørt til Århus med et parti maskindele fra den lokale klejnsmed. Den skal så køre tom retur på den samme dag, som Jørgen gerne vil have hentet sit skab. Vognmanden spotter kørslen i tilbudssystemet og giver det billigste bud.

Det takker Jørgen ja til og ender med at spare omkring 60-70 % på fragten i forhold til, hvad han skulle have givet hos fragtmanden. Senere samme eftermiddag er Vognmand Pedersen også heldig at få en anden transport gennem fragtopgaver.dk. Det betyder godt nok, at lastbilen skal køre en tur forbi Morud ved Vissenbjerg på Fyn. Men samlet set får Vognmand Pedersen dækket sine udgifter til brændstof og lidt til ved at tage de to ting med retur til Sjælland.

EKSTRA BONUS: Sådan får du den absolut billigste pris på en vognmand

Vil du give fragtpriser.dk de bedste muligheder for at finde den absolut billigste pris på din transport, skal du give dem størst muligt råderum til at bestemme, hvornår dit gods skal transporteres. Derved er der endnu flere vognmænd, der kan byde ind på opgaven og du øger chancerne for, at der er en vognmand, der ikke behøver at køre en omvej, for at tage dine ting med på lastbilen.

Så har du mulighed for det, giver det dig den absolut billigste pris på en vognmand.

Gå til Fragtopgaver.dk og få 4 tilbud her.