MG Rover økonomiske vanskeligheder berører ikke danske bilejere

De økonomiske vanskeligheder, som fredag førte til, at MG Rover fabrikken i England blev sat under administration, vil ikke på nogen måde komme til at berøre danske ejere af MG og Rover biler.

”Hvis fabrikken går i betalingsstandsning og måske konkurs, viderefører vi naturligvis alle garantiforpligtelser på de Rover biler der er solgt igennem Rover Danmark, fastslår administrerende direktør Per Temmesen, Rover Danmark A/S, som i en årrække har stået for importen i Danmark.

Reservedele bliver heller ikke noget problem: Den 27. august 2004 overtog den engelske virksomhed XPart MG Rover’s reservedelsvirksomhed og har siden da forsynet forhandlere og værksteder verden over med reservedele.

Fredag udsendte XPart, der er en division af Caterpillar Logistics Services Inc., en pressemeddelelse, hvori virksomheden forsikrer, at MG Rover’s problemer ikke får nogen indflydelse på levering af reservedele til de 3,3 mio. MG og Rover biler, der kører verden over.

”Vi vil fortsat understøtte importørerne og sørge for at få produceret reservedele, så MG Rover kunder på alle markeder fortsat vil opleve, at det er nemt at få reservedele, siger Colm Maguire, der er international salgsdirektør i XPart.

”Vi har indgået kontrakt med XPart om levering af reservedele, og der er i dag ingen økonomiske forbindelser mellem XPart og MG Rover”, siger Per Temmesen.

Betalingsstandsningen vil heller ikke få nævneværdig betydning for det danske importselskab, som kun har et lille økonomisk mellemværende med fabrikken.

Fire hårde år for MG Rover

Forud for de nuværende økonomiske problemer er gået fire år, hvor et konsortium ved navn Phoenix har forsøgt at sikre de stolte traditioner, der ligger i produktionen af MG og Rover biler i Midtengland.

Konsortiet købte virksomheden af BMW, som trods massive milliardinvesteringer i virksomheden og nye modeller i 2000 valgte at trække sig ud og sælge alle MG Rover aktiviteter for et symbolsk beløb.

Land Rover blev samtidig solgt til Ford, og der har siden da ikke været økonomiske bindinger mellem MG Rover og Land Rover.

Et datterselskab til MG Rover har produceret motorer til Land Rover Freelander. Land Rover har imidlertid sørget for at have et tilstrækkeligt stort antal motorer på lager, så produktionen af Freelander kan fortsætte uændret.

Forhandlinger brød sammen

På trods af nyudviklede modeller i 2000 faldt salget af MG Rover biler, og der blev ikke udviklet nye modeller. Forhandlinger om at indgå et partnerskab med den kinesiske Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC) blev afbrudt i sidste uge, og revisionsvirksomheden PriceWaterhouseCoopers blev indsat som administrator.

Det forlyder, at der stadig kan opnås en aftale mellem MG Rover og SAIC om dele af virksomheden, og den britiske regering står klar med et lån, som kan sikre overgangsfasen.

Hvis virksomheden må lukke, har de cirka 6.000 medarbejdere udsigt til at blive arbejdsløse. Krisen vil også berøre de mange underleverandører i området.

Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til Rover Danmark,
telefon nr. 70151533, Per Temmesen eller via mail pht@rover.dk