Hvad blev der af the Rover Company?

Hvad blev der af the Rover Company?

Foto: dimitrisvetsikas1969, Pixabay

Det britiske firma The Rover Company Limited var i mange år et eksklusivt og succesfuldt brand inden for bilbranchen, som stod for kvalitet og profit. Land Roveren og flere af virksomhedens andre bilmærker lever stadig videre, selvom den oprindelig virksomhed ikke eksisterer mere. Vi ser her på Rover-virksomhedens historie, nutid og fremtid. 

Faktisk begyndte Rover-historien med en cykel. Før virksomheden flyttede fokus til motorcykler og endelig biler, havde de lavet en prototype til den moderne cykel, Rover Safety Bicycle så tidligt som i 1885. Faktisk stammer virksomhedens navn fra det polske/hviderussiske ord for cykel, Rower/Rovar. Op igennem første halvdel af det sidste århundrede eksperimenterede Rover med udviklingen af moderne biler, som i midten af 1960erne resulterede i lanceringen af den berømte Land Rover. I 1968 fusionerede Rover med BMC, og Jaguaren blev en del af produktsortimentet.

I 1976 blev virksomheden til The Rover Group plc, og fra 1988 til 1994 var den ejet af British Aerospace, indtil sidste del af virksomheden blev solgt fra til BMW. I 2000 blev den yderligere opsplittet, da Ford opkøbt Land Rover-divisionen, mens Rover og MG fortsatte som den langt mindre MG Rover-gruppe indtil 2005. Den oprindelig Rover Group ejes i dag af BMW, kinesiske SAIC og indiske Tata Motors. Sidstnævnte ejer Rover marque samt Jaguar Land Rover, der udgør meget af det historiske Rover-firma. 

Foto: Emerre, Pixabay

Hvad har Roveren været brugt til?

I 1948 blev den første Land Rover anvendt til jord- og skovbrug, men først i 1970 kom den nok mest kendte model fra virksomheden, Range Roveren, som var en serie af luksusbiler. Herudover har de lanceret Discovery, Freelander og Range Rover Sport. I modsætning til sin ”kollega” i virksomheden, Jaguar, har Roveren aldrig været særligt aktiv inden for motorsport. Det kan undre, da motorsportsgren trækker mange tilskuere til banerne og foran skærmen. Motorsporten bliver holdt på baner over hele verden, og betting på motorsport odds er utroligt populært. For eksempel kan du hos Mr Green spille på vinderen af Kørernes mesterskab (Formel 1 2019), hvor Lewis Hamilton giver odds 1,75 som vinder. Ud over den sportslige værdi er motorsport et udstillingsvindue til potentielle købere af biler og derfor en reklamesøjle af uvurderlig værdi. 

Heller ikke søsterbilen Land Roveren, kan roveren måle sig med. Land Roveren har for eksempel vundet ørkenløbet Paris-Dakar i 1979 og 1981, selvom den heller ikke har været meget aktiv inden for den almindelige motorsport. Så hvorfor har Roveren aldrig været aktiv inden for motorsport? Selvom Roveren faktisk er en såkaldt Sport Utility Vehicle (SUV), så er det ikke en bil, som generelt set er velegnet til motorsport. Roveren er en såkaldt luksus-SUV, som har en høj grad af komfort, teknologi og brand image. Der findes modificerede SUVer, som deltager i off-road-racingløb, men Roveren er ikke specielt velegnet i denne forbindelse. 

Hvad byder fremtiden på?

SUVer som Roveren havde generelt en optur i begyndelse af 2000-tallet, men Finanskrisen gav et dyk i salget. Kritikken har blandt andet lydt på, at den ikke er skabt som by- eller familiebil. Den fjerde generation af Range Roveren blev udstillet i september 2012, og Rang Rover Hybrid, som er en dieseldrevet hybrid elektrisk model, blev afsløret i 2013. Efter Finanskrisen solgte Roveren i 2009 kun 22.000 biler i 2009, men i 2016 var tallet over 60.000, så fremtiden tegner nu igen lys for Roveren.