Giv din gamle Rover et ordentlig skud vitaminpulver

I år er det 10 år siden den sidste Rover-bil kørte af samlebåndet. En æra var slut for de stilsikre engelske biler. Men det betyder ikke, at Rover er forsvundet fra gadebilledet og ejer du en af de gode, gamle biler, kan det glæde dig, at der findes masser af steder, hvor du kan finde reservedele.

De sidste mange år at sit liv levede Rover, ligesom mange andre gamle britiske bilmærker, en omtumlet tilværelse med forskellige ejere og samarbejdspartnere. Fra slutningen af 1980’erne og små 10 år frem blev Rover produceret på basis af diverse europæiske Honda-modeller, der blev produceret på den samme fabrik i Swindon i Storbritannien.

De japanske Rover-modeller var ikke specielt proteinpulversportslige

Det var ikke et helt lykkeligt ægteskab og selvom de britiske Honda-designere var med om bordet i Japan, når de europæiske Honda’er blev designet, så fik de ”japanske” Rover’e aldrig de samme sportslige køreegenskaber som fordums modeller havde.

Til gengæld gjorde de modeller, der blev bygget på Honda-platformen, stort set Rover til hvermandseje, fordi de var på prisniveau med hverdagsbiler som Ford Mondeo og Opel Vectra, men havde langt bedre og meget mere luksuriøst udstyr. Men nogen væddeløbsbil blev de aldrig.

BMW tager over

I slutningen af 1998 overtager BMW Rover-brandet og nu synes vejen banet for biler med nogle mere sportslige egenskaber. Den nye serie havde kun to cifre i modelbetegnelserne og blev meget rost for sine køreegenskaber, men designet var alt for retro til det brede flertal af bilkøbere. De fandt det for gammelmandsagtigt endskønt designet vandt en masse priser.

I 2000 blev Rover skilt ud fra BMW og lagt sammen med MG i det nye MG Rover-firma. To gamle hæderkronede bilmærker under samme tag. Det måtte da blive en succes.